Tweede week - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu Tweede week - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu

Tweede week

Door: Resinda

Blijf op de hoogte en volg Resinda

19 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hi allemaal!

Superleuk dat je mijn blog weer leest, laat vooral een reactie achter, dat vind ik erg leuk om te lezen! En als je vragen hebt, stel ze gerust...

Mijn tweede week zit erop. Ook deze week heb ik weer veel dingen meegemaakt.

Afgelopen dinsdag ben ik voor het eerst op het hoofdkantoor van FAMSA geweest. Daar heb ik collega's ontmoet van andere locaties. Aangezien er twee collega's weg gingen, was er taart en allerlei andere hapjes (echt heel vervelend). De taart was erg toepasselijk want afgelopen dinsdag waren Lotte, neef Mark en opa Ben jarig! Alsof ze het wisten...
Daarna ben ik samen met mijn collega Wilma naar de school gereden waar ik elke dinsdag ga werken. Pesten is een groot probleem op de basisscholen (primary schools) hier. Er wordt nog veel gespot met de huidskleur van de kinderen, discriminatie is nog steeds in volle gang. Op deze school ga ik de taak op me nemen om met de kids die gepest worden en kids die pesters zijn te praten. Vaak pesten deze kinderen met een achterliggend probleem, denk bijvoorbeeld aan geen eten thuis krijgen of een broer zit in de gevangenis. Ik moet zelf oefeningen etc. bedenken om over pesten te praten, dus dat vind ik heel erg tof! Mocht je nog ideeën hebben, stuur ze dan zeker naar mij door!

Op woensdag ben ik naar een andere primary school geweest waar ik voortaan elke woensdag heen zal gaan. Wilma voert hier gesprekken met de kinderen die problemen veroorzaken in de klas. De klassen hier bestaan uit minimaal 42 kinderen (met gewoon 1 docent) en daarvan zijn er in elke klas ongeveer 8 probleemkinderen. Tijdens de gesprekken van Wilma heb ik verschillende heftige problemen gehoord. De 1 krijgt geen eten thuis, bij de ander zit de broer in de gevangenis vanwege drugs. Er was zelfs een jongetje dat heeft gezien hoe zijn vader is vermoord vanwege de drugs...
Drugs is ook een heel groot probleem is deze wijk. Van veel basisschool kinderen, zitten de ouders of andere familieleden aan de drugs. Heel naar als je dit al op zo'n jonge leeftijd mee moet maken.. dus het geeft mij een goed gevoel om deze kinderen te gaan helpen. Op deze school ga ik mij namelijk bezig houden met kinderen die te maken hebben met drugs in hun directe omgeving. Het is een soort vertrouwde praatgroep waarin zij kunnen vertellen wat zij allemaal mee maken. Ook hier mag het zelf bedenken hoe ik dit ga invullen.

Op donderdag en vrijdag heb ik de training waar ik vorige week over heb verteld.

Op zaterdag en zondag heb ik eindelijk de stad ontdekt. Samen met Lieke (Nederlands) en Felix (Duits) ben ik naar het Wits museum geweest. Dit viel best wel tegen aangezien het erg klein was. Ik denk dat we er maar 30 minuten hebben rond gelopen. Aangezien we aardig wat tijd over hadden, konden we naar andere bezienswaardigheden. De neighbourgoods market, constitutional hill en de barretjes in Melville.
De neighbourgoods market is vergelijkbaar met de Markhal in Rotterdam. Allemaal kraampjes met eten en drinken. Het is alleen kleiner en er zijn geen echte bedrijven maar verkopers. Op de bovenverdieping is ook een bar met een leuk uitzicht over de stad.
Constitutional hill is een oude vrouwen gevangenis en een rechtzaal. Toen we hier aan kwamen, lag de bewaker voor de deur te slapen. Hilarisch! We moesten heel hard lachen, maar zelfs dat hoorde hij niet eens. Uiteraard heb ik er een foto van gemaakt en toen we besloten om hem wakker te maken, schrok hij uit zichzelf wakker. Very funny!
In de avond hebben we barretjes bezocht in Melville. Melville is de internationale studentenwijk. Ik was met Uber dus kon een paar drankjes doen. Zo heb ik mijn nieuwe favoriete drankje ontdekt: Savanna. Het is een soort appel cider, maar toch ook weer niet hahaha. Erg leuke avond gehad! Ik was pas om 03:30 thuis, dus dat zegt genoeg denk ik ;). Op de terugweg naar huis had ik een hele spontane chauffeur. Hij vroeg waar mijn naam vandaan kwam. Hij vertelde mij dat als het een Zuid-Afrikaanse naam is, het 9/10 een betekenis heeft. 'Esinda' betekent dat je ergens meer van wilt volgens deze chauffeur. Grappig om te weten!

Op een zondag was ik alweer redelijk op tijd wakker vanwege de vogels hier... Je hebt hier een bepaald soort vogel dat een vreselijk geluid maakt. En je raadt het al, 's middags hoor je ze amper, maar om 6 uur 's ochtends om de 5 minuten (als het niet vaker is)...
Door Wilma was ik uitgenodigd om te komen lunchen bij haar. Elke zndag komt de gehele familie naar haar. Supertof! Iedereen maakt iets en neemt dat dan mee. De familie was super aardig en vroeg gelijk of ik vaker kwam mee eten. Ik kan me niet voorstellen dat m'n vorige begeleider dat zou doen...
Daarna ben ik met Felix naar Maboneng geweest. Hier heb je een Living Room, een soort bar/café wat heel erg hip is. Het is op de vijfde verdieping van een flat, waardoor je een skyline view hebt; super nice!
Daarna ben ik voor het eerst naar een short movie bioscoop geweest. We zagen vijf films van ongeveer 20 minuten. Ik had niet verwacht dat ik dat zo tof zou vinden. In elke film zat een boodschap, die ze op en hele goede manier wisten over te brengen. Echt een aanrader om naar toe te gaan (ook in NL).

Kortom ik had een erg tof weekend! Dat is beter dan de hele tijd in het huisje zitten in mijn eentje. Toch is het wel een beetje dubbel om deze leuke dingen te doen. Soms denk ik 'dit had .. echt leuk gevonden' en dat zorgt dan voor een dubbel gevoel. Gelukkig komt Damon over ongeveer een maandje langs voor twee weken en mijn ouders in mei. Ik kan niet wachten om alles aan hen te laten zien, dat is toch anders dan via foto's of videobellen.
En het helpt heel erg dat ik hier gewoon met hondjes kan knuffelen ;)

Bye bye zwaai zwaai,
Rees

  • 19 Februari 2018 - 16:14

    Jordy Coenraads:

    Leuke verhalen weer resi. Blijf je iedere week 1 verslag doen?

    Gr. Je broer

  • 19 Februari 2018 - 16:40

    Pietvanwijngaarden :

    lieve zonneschijn het moet toch een geweldige ervaring zijn voor jouw daar in dat verre mooie land volgens zeggen ik zou geniet ervan en toe weerzien via deze mail met groet piet.v.wijngaarden pkc/swk

  • 19 Februari 2018 - 16:58

    Jeanne COENRAADS :

    Hallo, wat een leuke verhalen schrijf je, je moet schrijfster worden. Als ik goed lees heb je het gezellig met lieve mensen. Gr xxxxxx

  • 19 Februari 2018 - 17:00

    Elbert:

    Nou zo als ik het lees kom je tijd te kort op een dag
    Leuk dat je het met ons wilt delen, vind het erg leuk om allemaal te lezen
    Het leukste zijn de kleine dingen die juist niet verwacht
    Deze herinneringen zullen ook heel lang bij je blijven verwacht ik zo
    Veel succes en kijk weer uit naar je nieuwe verslag/blog
    Groeten de Beempjes

  • 19 Februari 2018 - 17:00

    Petra:

    Superleuk verslag Resi.Fijn dat je het zo naar je zin hebt.Heel veel succes nog en tot lezens weer!!

  • 19 Februari 2018 - 17:14

    Tante Ad:

    Lieve Rees,
    Wat n super mooi verslag heb je weer gemaakt.
    Wat n lieve mensen ontmoet je, dat is super fijn voor jou.(zeker nu je ons allemaal moet missen hè

  • 19 Februari 2018 - 18:33

    Carolien:

    Weer een super verhaal om te lezen! Ik ga eens kijken op school of ik je kan helpen aan materiaal over pesten! Er zijn ook spellen voor, maar dat wordt een beetje moeilijk mailen!
    Kijk uit naar je volgende verslag!

  • 19 Februari 2018 - 18:45

    Aad En Greet Van Pelt:

    Hoi, erg leuk om je verhaal te lezen, en te horen dat het goed gaat. Tot volgende week.

  • 19 Februari 2018 - 20:12

    Nel Van Drimmelen:

    Leuk Resinda. Een fijne tijd daar. Groetjes

  • 19 Februari 2018 - 20:26

    Toos Van Der Wal:

    Hallo Resinda,

    Wat een mooi verslag van je.

    Volgens mij heb je het wel naar je zin daar, geniet ervan nog veel succes.

    Groetjes toos.

  • 23 Februari 2018 - 16:43

    Ben Coenraads:

    Wat een schat van ervaring en indrukken maak je almee sinds jij in dat verre Africa zit de aanpassings problemen is aan jouw niet besteed prachtig hoor je red je zelf ga zo door
    Dan kunnen nog een aantal maande gegenieten van je belevenissen en indrukken.

    Xxxx. Opa

  • 26 Februari 2018 - 17:30

    Bea Peetoom:

    Jeetje resinda wat maak jij veel mee in korte
    Beroerde dingen met die kinderen maar ook weer hele mooie momenten
    Geniet ervan en voor je het weet is damon bij
    En dat drankje waar je het over had was ook favoriet bij
    Veel liefs en succes daar Bea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Resinda

Per 4 februari ga ik voor 5,5 maand naar Johannesburg om daar stage te lopen

Actief sinds 24 Jan. 2018
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 63132

Voorgaande reizen:

04 Februari 2018 - 15 Juli 2018

Reis naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: