First week - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu First week - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu

First week

Door: Resinda Coenraads

Blijf op de hoogte en volg Resinda

12 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hi guys,

(Heb je je al aangemeld voor een melding als ik een nieuwe update plaats? Dat is wel zo handig!)

De eerste week zit er al weer op. Tijdens deze week heb ik veel nieuwe dingen ontdekt en gedaan...

Afgelopen dinsdag en woensdag was ik nog vrij. Deze twee dagen heb ik vooral erg genoten van het weer (sorry ik weet dat het daar erg koud is). Ook heb ik mijn contactpersoon van de bemiddelingsorganisatie ontmoet, zij heeft mij nog wat dingen verteld en uitgelegd over Johannesburg. Onder andere in welke wijken ik beter niet kan komen, dat ik mijn tas niet naast mij in de auto moet neerleggen en hoeveel fooi je geeft op een parkeerplaats. Johannesburg is vrij crimineel, daarom zijn alle huizen beschermd door middel van hekken met prikkeldraad. Voor de ramen zit een soort ‘tralies’ zodat je je ramen gewoon open kunt houden als je weg gaat en voor de deuren zit een hek wat op slot kan. Dit zorgt er voor dat ik me in ieder geval een stuk veiliger voel in het huis! Het onhandige aan deze hekken is wel dat je jezelf dus kan buitensluiten... Resinda liep in haar bikini met haar handdoek naar buiten en deed het hek achter haar op slot. Dit hek kan alleen open gemaakt worden met een sleutel. Die sleutel had Resinda binnen laten liggen.. Ik heb uiteraard geprobeerd om de sleutel te pakken via het raam, maar door die veilige tralies werkte dat natuurlijk niet. Op het moment van opgeven, bedacht ik me ineens dat er nog een andere deur is. En deze deur had ik niet op slot gedaan. Half uur zitten tobben voor niks #typischresinda.

Donderdag had ik mijn eerste stagedag. Ik ga stagelopen in Westbury. Dit is een achterstandswijk (géén krottenwijk) waardoor ik hier extra voorzichtig moet zijn. Bij aankomst werd ik met open armen ontvangen. De collega’s zijn onderling een stuk informeler dan in Nederland; knuffels als je aan komt en weg gaat. Dit geeft een totaal andere sfeer, maar ik vond het wel wat hebben! Het werktempo is al helemaal compleet anders dan in NL. Ik denk dat ik daar nog het meeste aan moet wennen binnen de stage. Wat ik de afgelopen twee dagen heb gedaan, doen wij in NL in een halve dag. Iedere collega geloofde mij dan ook niet toen ik vertelde dat ik op mijn vorige stage een half uur pauze had per dag. Hier nemen ze pauze wanneer ze daar zin in hebben en zolang als ze willen. Groot verschil dus!
Ik ga nu 10 weken lang een training volgen op donderdag en vrijdag. De training gaat over hoe je je eigen bedrijf kan opzetten als schoenenmaker. Deze training kan ik daarna gaan gebruiken om volwassenen te stimuleren hun eigen bedrijfje te beginnen. Erg leuk! De training wordt georganiseerd door Footpath. Zij bieden spullen zoals hamers, nieuwe zolen en een notitieboekje waarin je je klanten kan bij houden.
Voordat de training begon, kwam de organisator naar mij toe. Ze vroeg of ze me even apart kon spreken, dus ik liep met haar mee. Ze begon haar verhaal over de verschillende groepen in Zuid-Afrika; de blankies, zwarties en de geelies. Ze vertelde me dat haar training alleen bedoelt is voor ‘zwarties’ die geen privileges hebben. Ik mocht dus eigenlijk niet deelnemen aan de training, omdat ik een ‘blankie’ ben. Ze wilde een uitzondering voor mij maken, maar ik mocht niet dezelfde spullen gebruiken als de andere deelnemers van de training. Op een vrijdag kreeg ik dus een doos met allemaal oude spullen, terwijl de rest alles uit het folie moest halen. Dit was voor mij heel vreemd. Ik heb me nog nooit gediscrimineerd of anders gevoeld, maar dit zorgde daar toch wel voor. Aan de ene kant een mooie ervaring om te voelen wat de ‘zwarties’ nog steeds vaak mee maken in Zuid-Afrika.

Tijdens de lange pauze, van ongeveer anderhalf uur (kun je je voorstellen: anderhalf uur pauze??), kwam de lunch op tafel. Ik had mijn eigen lunch mee genomen, omdat ik weet dat ze hier nogal veel vlees eten en ik dat niet eet. Dat was maar goed ook. De lunch was frietjes met vette worst en dat deden ze tussen twee boterhammen. Beetje een gekke combi... Tijdens deze lunch ging ik ook naar het toilet. Je moet dan je eigen stukje wc papier meenemen, er staan geen rollen naast de wc pot.

De collega’s zijn allemaal ontzettend lief. Ik werd zelfs uitgenodigd om te komen lunchen bij 1 van de begeleiders. Van de andere begeleider krijg ik een Whatsapp berichtje of ik wel veilig bij het huis ben aangekomen. Ze zijn ontzettend betrokken. Vanochtend kreeg ik zelfs een berichtje ‘rise and shine for this new day and new week’. Erg leuk!

Op een zaterdag heb ik voor het eerst getankt. Dit was letterlijk een feestje. Ten eerste was ik voor een volle tank maar €25 kwijt, dat mag in NL ook wel! Daarnaast doen ze echt alles voor je, ze tanken voor je en maken je ramen schoon. Plus er was een DJ met een dansend konijn. Wat wil je nog meer?
Daarna ben ik naar de supermarkt gegaan. De bekenste supermarkt is de ‘Pick ‘n pay’. Er is ook een Spar, maar deze is over het algemeen duurder. Na een zoektocht vond ik vega hamburgers, kipnuggets etc. Happy me! Ook bij de supermarkt doen ze alles voor je. Ze pakken je boodschappen in je tas, ze willen zelfs je karretje naar de auto rijden en de boodschappen erin tillen. Nou, dat doen ze in NL niet ;).
Vanaf 15:00 kwamen de eerste gasten binnen, want mijn huisgenoot Chloë gaf een ‘Bring&Braai’ voor haar verjaardag. Een Bring&Braai is typisch Zuid-Afrikaans. Iedereen neemt zijn eigen eten en drinken mee om dit vervolgens te braaien, ofwel bbq’en. Beetje gek, maar wel handig. Dan heb je altijd iets wat je echt lust. Tijdens de braai heb ik erg leuke mensen ontmoet. Iedereen is hier zo uitnodigend. Met een paar heb ik dan ook nummers uitgewisseld, omdat die mij gerust een keer ergens mee naar toe willen nemen. Superlief!

Gisteren heb ik een Nederlands meisje ontmoet, Lieke. We hebben samen geluncht in Greenside. Hier heb je een straat met veel leuke eettentjes. Leuk om een Nederlandse te ontmoeten in ZA! Volgend weekend hebben we afgesproken om naar het Wit’s museum te gaan. Dit wordt dan mijn eerste uitstapje in Johburg, ik ben benieuwd!

Tussendoor heb ik veel gebeld met vrienden en familie. Echt een geweldige uitvinding. Het is voor mij superfijn om te laten zien waar ik nu woon en ervaringen te delen. Daarbij wil ik natuurlijk ook op de hoogte worden gehouden van alles wat er in NL gebeurd!
Er zijn nu nog wel momenten dat ik denk, was ik maar thuis. Zoals toen gisteren mijn neef en Lotte hun verjaardag vierde en vandaag hebben Damon en ik alweer 1,5 jaar een relatie. Dan natuurlijk dinsdag mijn opa zijn verjaardag en Valentijnsdag niet te vergeten. Dat zijn toch van die dingen die dan best moeilijk zijn in zo’n eerste week alleen. Maar zoals ik al zei, gelukkig kan ik videobellen en Whatsappen met iedereen. Daar ben ik erg blij mee!

Vandaag ga ik opzoeken naar welke plekken ik allemaal wil in Johburg. Via Facebook groepen en Internations hoop ik nog wat andere mensen te leren kennen die dezelfde interesses hebben als mij. Via Internations heb ik nu contact met een ander Nederlands meisje en zij gaat om met een Duitse jongen. Lijkt me leuk om een groepje te vormen en samen met hen de stad te ontdekken!

Zo jullie zijn allemaal weer op de hoogte van mijn ervaringen, heb je je al aangemeld voor een melding als ik een nieuw bericht schrijf?

Byebye zwaai zwaai
Resi


  • 12 Februari 2018 - 09:55

    Pietvanwijngaarden :

    lieve resinda wat een leuk en mooi verslag ik stel me zo voor dat het een geweldige ervaring moet zijn iekker geniet van de mooie momenten met groet piet.v.wijngaarden pkc/swk

  • 12 Februari 2018 - 10:13

    Tante Ad:

    Lieve Resi,
    Wat maak jij veel dingen mee en wat fijn dat wij dat zo allemaal kunnen volgen, ik zou ook wel zo willen tanken, wat n feest.
    En erg makkelijk dat jij straks, als je weer thuis bent, onze schoenen kunt herstellen

  • 12 Februari 2018 - 10:16

    Miriam:

    ❤❤❤❤❤❤❤

  • 12 Februari 2018 - 10:22

    Ben:

    Hoi
    Leuk verslag met allemaal nieuwe indrukken het zijn er nogal wat hoor je vind je weg
    wel dat kun je wel aan jouw overlaten,maar blijf alert lieverd ook met uitnodigen aannemen
    Veel plezier en geniet ervan meid. Xxxx

  • 12 Februari 2018 - 10:37

    Arlette:

    Hoi lief Resinda,

    Wat ben jij toch een kanjer dat je dit doet ..........en wat een mooi verslag.
    Zo blank zal jij niet meer zijn met dat mooie weer daar

  • 12 Februari 2018 - 10:42

    Arlette.:

    Er ging met het versturen iets mis .........Bericht is niet compleet

  • 12 Februari 2018 - 10:55

    Arlette:

    ????

    Fijn te weten dat je lieve mensen om je heen hebt en nog zeker zal gaan ontmoeten.

    Fijne week

    Lieve groetjes van ons allemaal




  • 12 Februari 2018 - 11:49

    Valery:

    Pauze?!!! Omg soms gewoon geen

  • 12 Februari 2018 - 19:07

    Elza:

    Hoi Resinda,
    Wat een geweldig avondtuur maak jij mee zeg
    Echt super stoer van je, hoe je alles aanpakt daar

  • 15 Februari 2018 - 18:31

    Carolien:

    Zo leuk om allemaal te lezen Resi! Komt allemaal goed met jou! Geniet ervan!
    Groetjes en een dikke knuffel van je liefste

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Resinda

Per 4 februari ga ik voor 5,5 maand naar Johannesburg om daar stage te lopen

Actief sinds 24 Jan. 2018
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 63914

Voorgaande reizen:

04 Februari 2018 - 15 Juli 2018

Reis naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: