Raar maar waar - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu Raar maar waar - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu

Raar maar waar

Door: Resinda

Blijf op de hoogte en volg Resinda

11 Juni 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Weer een latertje op de maandagavond, sorry! Ik zal mijn blog daarom voortaan op zondag met jullie delen. Normaal was ik natuurlijk op maandag vrij, maar dat is nu niet meer zo.

Het verschil in dankbare en ondankbare kinderen op de basisschool was enorm toen Mark en ik de kleding uitdeelden. Op sommige kids werd ik echt boos, en zoals jullie weten word ik dat niet snel. Zij bleven maar zeuren om een ander shirtje, terwijl ze er zelf al 1 hadden bijvoorbeeld... Zucht!!
Het was ook erg fijn dat de leraren ons dinsdag niet kwamen helpen. 1 lerares was gewoon weggelopen, waardoor wij met alle klassen die pauze hadden opgescheept zaten. Dit waren alle klassen van groep 1,2&3. Nu denk je misschien aan 2 klassen per groep, maar dat mocht niet zo zijn. Alleen van groep 1 zijn er al 5 klassen van 45 leerlingen...

Woensdag heb ik een dag vrijgenomen om aan mijn portfolio voor school te werken, want ook dat moet gebeuren! Aanstaande woensdag heb ik mijn beoordelingsgesprek via Whatsapp videobellen. Een spannende dag dus; Jordy hoort of hij geslaagd is & ik hoor of ik over ben naar jaar 4! Fingers crossed....

Donderdag ben ik erachter gekomen dat de overheidsscholen niet doen aan invalleraren. Ik ging naar binnen in kleuterklas om twee kids op te halen, ineens zaten er twee klassen in plaats van 1. Kun je het je voorstellen dat je aan twee kleuterklassen tegelijk les moet geven? En niet voor 1 daagje, nee voor een hele week! Uiteraard heb ik deze dag als inval kleuterjuf gespeeld en de lerares geholpen. Niet alleen afgelopen donderdag, maar ook vandaag was hetzelfde geval: de leraar is ziek en er is geen invalleraar. En terwijl ik de lerarenkamer in liep, zat er ook nog een klas zonder leraar?!
Nu denk je al, jeetje hoe kan dit? Maar het wordt nog erger. Ik wilde andere kids spreken, maar twee klassen waren leeg. Waarom? Omdat de leraren moesten helpen bij de examens van de oudere en er geen vervangers geregeld kunnen worden, kunnen de leerlingen niet eens naar school!
Okey, rustig adem halen Resinda. Mijn frustratie zat weer erg hoog op dit moment. Maar ik liep met een vrolijke glimlach weer verdere naar de volgende klas. En, je raadt het al, daar zit ook geen leraar! Een schoonmaakster..
Ik heb er geen woorden voor verder, bi-zar.

Verder word ik een beetje gek van de kopieervrouw; Denies. Ik heb twee keer iets voor haar mee genomen. Dat doe ik wel vaker, voor de schoonmaakster of de parkeerwachter neem ik dan restjes eten mee. Maar nu wilt zij dat ik continu iets voor haar mee neem. Hoe ik dat weet? Ze vraagt er niet naar, maar ze zegt het gewoon op een onbeschofte manier.
Ze had al een keer gevraagd of ze mijn Nike schoenen mocht hebben. Paar weken geleden zei ze ‘neem maar iets voor me mee’ en afgelopen week vroeg ze ‘waar is mijn voetbalshirt? Ik wil er ook 1 van je’.
Geen alsjeblieft, niks. Dan ben ik misschien erg gemeen, maar nu krijgt zij niks meer van mij. Misschien op het laatst een sticker als afscheidscadeautje. Onbeschofte vrouw.

Oja voor degene die het nog niet hadden gezien; ik heb mijn haartjes laten knippen en verven! Het is nu net iets boven mijn schouder & een stukje lichter.
Eerst durfde ik hier niet naar de kapper, je wilt niet weten hoe sommige kapsalons hier eruit zien. Maar toen kwam ik erachter dat Lindsey, de dochter van mijn begeleider Wilma, een kapsalon heeft. Haar vertrouwde ik wel! En dat is terecht, want ik vind het zelf erg leuk zitten :)

Afgelopen weekend hebben we bij Hanlie, Dirk en Engela geslapen. Dit zijn Afrikaanse mensen waarbij mijn ouders 24 jaar geleden hebben geslapen.
Erg komisch, wij praatten Nederlands en zij Afrikaans. We konden elkaar grotendeels van de tijd gewoon volgen!
Zaterdag hebben we bij de kinderen van Engela hun wedstrijden gekeken. Op zaterdag heb je hier vaak hele toernooien georganiseerd vanuit scholen, tegen andere scholen. Ethan zit op rugby, enorm schattig al die kleine mannetjes die rugby spelen. Genevief speelt Netbal, een soort Afrikaanse vorm van korfbal. Maar dan naar mijn idee iets saaier...
Het leek net Europa daar: iedereen was wit. Evenals bij het Afrikaanse festival waar we heen gingen. Erg opvallend vond ik daar de kledingstijl en haarstijl van de Afrikaanse mensen. Ziet er niet uit hahaha. Ik denk dat ik op de terugweg van het festivalterrein naar de auto (5min lopen) wel 50 vrouwen heb gezien met een zogenaamd kort pittig kapsel hahahaha.

Zondag gingen we met z’n allen ontbijten. Tijdens het ontbijt werden de restjes van de braai gewoon op tafel gezet.. Heerlijk hoor, als ontbijt een worst, steak, kip, aardappelsalade etc. Ik heb toch maar beleefd om de pindakaas gevraagd.

Gisteren helaas weer afscheid moeten nemen van Mam, Pap en Neef. Het was weer eventjes emotioneel, maar gelukkig zien we elkaar al snel weer! Over 5 weekjes slaap ik nu weer lekker in m’n eigen bedje... die vogels hier daar kan ik nog steeds niet aan wennen!

Gastschrijver van deze week is m’n liefste neef Mark:

Mijn eerste indruk van Zuid-Afrika was: ‘wat een mooi land!’ Veel mooie bergen en gezellige mensen, ik had alleen verwacht dat het meer jungle was in plaats van bergen. Het verschil met arm en rijk is zo goed te zien.

De opvallende dingen op school vond ik vooral het aantal leerlingen per klas. Hier zeuren de leraren als ze 30 in de klas hebben, in ZA hebben ze er gemiddeld 50!
Ze doen alles nog op krijtborden en de juffrouw/meester gilt alsof hij/zij mensen in een strafkamp aan het werk moet zetten.

En het verkeer hier.. pfoe! Het eerste wat je denkt bij het verkeer is: "wauw mag dit allemaal haha???"  Je zag de meest gekke dingen voorbij komen. Mensen die 6 koelkasten op de auto hadden gestapeld, pick up bakken vol geladen met mensen en gewoon 140 over de snelweg rijden en overal liepen mensen langs de weg.

Ik ben de eerste 2 dagen op safari geweest in het krugerpark daar heb ik heel veel olifanten gezien! Helaas niet de big 5 gespot... Daarna 2 dagen training gegeven en kleding uit gedeeld die ik had ingezameld voor de kinderen van de basisschool waar Resinda werkt. Dit vond ik heel tof om te doen! Daarna 2 dagen in Hartbeespoort met leeuwen geknuffeld en met olifanten gewandeld! En de laatste 3 dagen op pad geweest met oude vrienden van mijn oom en tante.

De mensen in Afrika zijn echt geweldig! Niemand schaamt zich ergens voor en iedereen doet eigenlijk gewoon waar die zin in heeft. Alles gaat gewoon op het gemakkie. Denk maar aan de vele wegen waar grote gaten in zitten, die worden gedicht door 15 straten makers! 2 mannen doen het werk de rest staat er om heen te kijken. Na elk gat dat dicht was gemaakt, gingen ze 15 minuten pauze houden hahaha dat is toch geweldig! Morgen weer een dag, dat is wel de mentaliteit hier! Het enige wat ze vergeten is dat er iets te veel gaten in de wegen zitten dus dat op dit tempo het nooit afkomt ;).



Afrikaans - Nederlands
Blokkiespap - weetabix
Troeteldiere - huisdier
Hardewarewinkel - ijzerwarenhandel
Stokperdije - hobby
Droogblaas - föhnen

Bye bye, zwaai zwaai
Resi

  • 11 Juni 2018 - 22:47

    Arlette:

    Hoi lieve Resinda,

    Ook in Portugal lees ik je blog. .. heerlijk die avonturen van jouw op deze manier mee te mogen maken.

    Tot gauw

    Groetjes

  • 12 Juni 2018 - 07:49

    Pietvanwijngaarden :

    beste resinda wat een verhaal weer leuk om te lezen jouw ervaringen vader en moeder is weer veilig thuis ze hebben een pracht tijd gehad in dat verre land met groet en een dikke knuffel piet.v.wijngaarden pkc/swk

  • 12 Juni 2018 - 08:09

    Jeanne:

    Hallo, weer een mooi verhaal, mark kan ook leuk vertellen. Nog een paar weken en dan kan ik je weer knuffelen !!! Gr xxx

  • 12 Juni 2018 - 19:45

    Carolien:

    Wat een verhaal weer! Wij boffen hier toch maar op de scholen!

  • 12 Juni 2018 - 22:18

    Tante Ad:

    Lieve Resinda,
    Weer een levendig verslag, altijd weer genieten om het te
    lezen, alsof we er zelf bij zijn.
    Bizar zoals het op die scholen daar gaat, dan mogen we hier wel dankbaar zijn
    zijn hoe alles hier in Nederland is geregeld hè.
    Dikke knuffel van mij en snel tot ziens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Resinda

Per 4 februari ga ik voor 5,5 maand naar Johannesburg om daar stage te lopen

Actief sinds 24 Jan. 2018
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 62732

Voorgaande reizen:

04 Februari 2018 - 15 Juli 2018

Reis naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: