SO WhEre TO? - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu SO WhEre TO? - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu

SO WhEre TO?

Door: Resinda

Blijf op de hoogte en volg Resinda

26 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hi allemaal,

Om mijn blog wat leuker te maken, zal ik elke blog eindigen met vijf Afrikaanse woorden en de Nederlandse vertaling. Geloof me, Afrikaans is hilarisch!

Afgelopen dinsdag ben ik voor het eerst zelf op pad geweest. Ik ging naar de primary school in Westbury om daar voor het eerst de kids te ontmoeten die te maken hebben met pesten. Bij de eerste groep was het héél ongemakkelijk. De kids wilde mij aanraken omdat ik blank ben en wilde voelen of mijn haar wel echt was. Vervolgens was er totaal geen respect voor mij als 'docent'. Dit kwam omdat de kids heel wat anders gewend zijn, de leraren hier zijn nogal hardhandig. Slaan met een liniaal, schreeuwen in je oor of je wordt bij je oor omhoog getild en meegenomen, dat is hier allemaal heel normaal. Tsja... zo is Resinda va de animatie natuurlijk niet. Gelukkig ging het bij de groepen daarna wel goed, doordat ik mezelf corrigeerde en regels opstelde.
Wat ook bijzonder is, is dat alles nog op papier gaat. Ik moet zelf een registratie bij houden van wie ik allemaal heb gezien, naam, geboortedatum en geslacht. Het gekke is, dat er zelfs 'ras' op het formulier staat om aan te kruisen. Indisch, blank, gekleurd of zwart... erg vreemd.

Een woensdag zal ik voor het eerst de groep gaan ontmoeten om over drugs te praten, maar (typisch Afrikaans) dit was nog niet geregeld vanuit de school. Alles gaat hier op zijn gangetje en dat is soms best even wennen. Gelukkig had Wilma wel gesprekken op de planning staan waarbij ik mee mocht kijken. Daarna ging Wilma naar een ziekenhuis voor een vrijwilligersoverleg. Ze vroeg of ik mee wilde, natuurlijk zei ik ja! Ik was namelijk heel geïntresseerd in hoe de ziekenhuizen er hier van binnen uit zien...
Toen ik thuis kwam, ben ik vrijwel direct in het zwembad gesprongen, ik voelde me zo vies. De publieke ziekenhuizen zijn hier erg onhygiënisch, veelste klein en een tekort aan personeel/vrijwilligers. Wilma vertelde mij dat haar vriendin en hartaanval kreeg, naar het ziekenhuis ging met een ambulance en vervolgens de hele nacht op een stoel heeft gelegen omdat er geen bedden meer waren. Moet je toch niet aan denken in NL? De dochter van Wilma was bevallen in een privaat ziekenhuis. Ze had wel een zorgverzekering, maar omdat ze wat complicaties had, viel een mega deel niet onder de zorgverzekering. Hierdoor moest ze 500.000 rand betalen voor haar bevalling, dat is zo'n €35.200.

Op donderdag en vrijdag had ik weer dezelfde training als vorige week. De organisator van de training, de vrouw die me had gediscriminerd, heeft aan me gevraagd om een soort recensie van de training te schrijven. M'n naam, waar ik vandaan kom, wat ik van de training vind en wat ik ermee wil bereiken. Leuk dat ze dat aan mij vraagt, maar naar mijn idee kan ze dit beter aan de dames vragen die gewoon in Johannesburg wonen. Het is een beetje een aparte vrouw en eigenlijk mag ik haar niet zo. Ze spreekt iedereen heel erg aan alsof ze boven iedereen staat. Daar kan ik niet zo goed tegen, maar ik houd me in...

En ondanks alle leuke activiteiten in het weekend, voel ik me soms wel alleen doordeweeks. Het is een groot huis waar ik in zit en mijn huisgenoot zie ik gemiddeld 1 uur per week. Ik vind het superleuk om te bellen en te laten zien hoe alles eruit ziet hier, dus bel me gerust :).

Op vrijdag had ik Felix en Lieke uitgenodigd voor een braai bij mij in huis, om te vieren dat mijn huisgenoot er niet is deze week. Hahaha nee hoor grapje, maar het leek me leuk om het huis aan hen te laten zien. Helaas zat het weer een beetje tegen, maar het was erg gezellig.

Zaterdag moest ik vroeg de deur uit, want ik ging met Felix een begeleide fietstocht doen door Soweto. SOuthWEstTOwnship, daar staat Soweto voor. Tijdens de Apartheid werden alle gekleurde mensen weg gestuurd en zij dachten 'SO WhEre TO?'. We hadden een enorm goede begeleider die van onze twee uur durige tour, een drie uur durige tour maakte. Onder andere langs het huis van Nelson Mandela en het Hector Pietersen monument gefietst, heel indrukwekkend! Zeker waard om te doen, mocht je van plan zijn om naar ZA op vakantie te gaan. Toevallig waren er tijdens de tour 10 van de 16 deelnemers Nederlands. Helaas waren het families die hier maar 9 dagen bleven. Na afloop van de tour kregen we allemaal traditionele kleding aan en heb ik Afrikaanse pap geproefd. Niet te eten. Gewoon droge rijst, je moet er echt iets bij eten van groente met een sausje denk ik.
Daarna gingen we naar 44Stanley, een straat met allerlei winkeltjes en terrasjes midden tussen de kantoorpanden. Daar zit een beroemde chocoladewinkel, met (jawel) Belgische chocola. Hun specialiteit is een warme chocomel, dus toen heb ik met 29 graden een heerlijke warme chocomel gedronken #kangewoon.
In de avond heb ik m'n (tot nu toe) favo restaurantje ontdekt. Een Mexicaans restaurant met heeeeerlijke vegetarische gerechten; La Santa Muerte, yammie!

Een zondag weer vroeg op, want Lieke en ik gingen op safari!! :)
Niet zomaar een safari, een horseback safari. Op een paard tussen de zebra's, giraffen en gnoe's is toch echt wel een ontzettend mooie ervaring! Het enige minpuntje is de enorme spierpijn die ik nu heb, maar het was het waard!
Oja ik heb ook leeuwen gezien, maar niet te paard hoor ;). Misschien had het wel beter geweest te paard, want met een Hyundai Atos in het grind rijden is geen pretje kan ik je vertellen. En ik voelde me ontzettend bekeken aangezien iedereen een dikke 4x4 auto had hahaha.
Aan het einde van de middag zijn we nog naar een winkelcentrum geweest. We wilden onze tassen uit de achterbak halen, rijdt m'n ayto zo ineens weg! Paniek!!! Wat is Resinda haar eerste reflex? Met haar ene hand heeft ze haar tas beet, dus ze besluit om met haar andere hand de auto beet te pakken bij de achterbak hahahaha. Nou dat werkte natuurlijk... niet. Gelukkig was mijn tweede reflex om te rennen naar m'n deur en de handrem erop te zetten. Lekker bezig Rees, ik hoor het je denken ;p. (Ik dacht alleen maar gelukkig is Saskia er niet bij, want die had het natuurlijk gefilmd).
Om bij te komen van de schrik heb ik en heerlijke pindakaas caramel latté op bij Mugg&Bean, nieuwe favoriete drankje! Alhoewel.. die warme chocomel was ook erg lekker.. maar die Amarula ook.. oja en de Savanna.. Kan niet kiezen!

Vandaag heb ik vooral aan m'n verslag voor school gewerkt, want je zou het bijna vergeten, maar ik ben hier natuurlijk om te leren als stagiair.
En boodschappen gedaan, maar dat blijft lastig voor 1 persoon... Dus mocht je nog lekkere vega 1 persoons gerechten weten, dan hoor ik het maar al te graag!

Vanaf 9 maart heb ik hier twee weken vakantie, omdat Damon twee weken langs komt (yeeey happy me). Ik zal dan ook proberen om jullie op de hoogte te houden elke maandag, maar dat hangt er nog een beetje van af wat we allemaal gaan doen.

Kameelperde = giraffe
Amperbroekie = string
Muurpropper = stopcontact
Zappie = sneaker
Alleenloper = single

Laat vooral een reactie achter!
Bye bye, zwaai zwaai,

Resi

  • 26 Februari 2018 - 20:08

    Jordy Coenraads:

    Waar zijn de afrikaanse woorden

  • 26 Februari 2018 - 21:46

    Jeanne COENRAADS :

    Je hebt weer heel wat meegemaakt en gedaan. Het is wel een hele ervaring voor je

  • 26 Februari 2018 - 21:58

    Arlette:

    Hoi hoi

    wat was die gesig tyd pret verlede week ( wat was het face timen leuk vorige week ) Zo ver weg en toch weer zo dichtbij........Dit blijven we doen hoor.
    Inmiddels heb je weer behoorlijk wat avonturen beleefd ......en met de auto

  • 26 Februari 2018 - 22:05

    Anke Hoogendoorn:

    Wat leuk om je verhalen te lezen!

  • 26 Februari 2018 - 22:39

    Carolien:

    Hoi Resi,

    Weer leuk om te lezen allemaal! Wat heb je weer veel meegemaakt! Schrik wel van je ervaring met de school. Hopelijk kan je daarheen eigen weg in vinden. En...wees inderdaad maar blij, dat Saskia er niet is. Dan had ze zeker alles gefilmd!

  • 26 Februari 2018 - 23:38

    Tante Ad:

    Hoi Resi
    Wat een avonturen beleeft je elke keer weer, confronterend op de scholen, hilarische momenten met je auto en je fietstocht en dan ook nog cowgirl. Geweldig om dit allemaal te mogen meemaken .
    Dikke knuffel

  • 27 Februari 2018 - 07:53

    Martine De Jong:

    Ha Resinda,
    Leuk om je belevenissen te lezen. Die andere omgangsvormen en relatie tussen mensen(groepen) is heel confronterend. Houdt er maar rekening mee dat Afrika je in alles blijft verbazen. Maar geniet vooral ook van al het andere dat Afrika te bieden heeft; natuur en cultuur. Mijn zakentrip in maart naar SA gaat niet door maar als ik de komende maanden een keer in de buurt ben, laat ik het je weten.
    Groetjes Martine

  • 27 Februari 2018 - 12:44

    Lynniee:

    Hee reessiepeessiee

    Ik heb natuurlijk een aantal dingen al van jou gehoord maar ook niet alles! Ik zit echt een beetje te denken dat het kopje moest zijn ‘resinda op avontuur’ Haha. Je maak echt zulke mooie, nieuwe en spannende dingen mee. Hoop dat je het tot nu toe erg veel plezier in hebt en veel nieuwe ervaringen ga op doen! Want jij kan dat rees

  • 27 Februari 2018 - 18:18

    Elza Schilperoord:

    Wat een leuk verhaal weer om te lezen, echt super leuk zoals je ons jou avontuur deelt :-)

  • 28 Februari 2018 - 17:39

    Piet Van Wijngaarden:

    beste resinda hoe is het daar bij ons in nederland erg koud je moet je hier erg goed aankleden fijn dat je vriend volgende week komt dan kan je weer lekker met elkaar bijpraten met groet en veel liefs piet.v.wijngaarden pkc

  • 02 Maart 2018 - 16:59

    Toos Van Der Wal:

    Hallo Resinda wat een mooi verslag.
    en mooi vooruitzicht dat Damon komt.
    geniet ervan.
    grt.toos vd wal

  • 02 Maart 2018 - 18:23

    Demi Rombouts:

    Hahahahah Rees,

    Dit is echt wel weer een verhaal voor jou! Wel heel erg heftig wat je nu allemaal van dichtbij ziet. Ik hoop dat je het naar je zin hebt!
    Ik las dat het 29 graden is daar, Lucky you. Hier in het koude kikkerlandje kunnen mensen op natuurijs schaatsen en is de tag #gevoelstemperatuur trending. Het is hier namelijk -8 graden met een gevoelstemperatuur rond -12 graden.

    Anyway, ik blijf je reisblogs lezen, superleuk om te zien! En wat dat bellen betreft, ik zou graag eens videobellen om te zien hoe het er bij jou uit ziet!

    Liefs, en een dikke kus,
    Djaimy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Resinda

Per 4 februari ga ik voor 5,5 maand naar Johannesburg om daar stage te lopen

Actief sinds 24 Jan. 2018
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 62196

Voorgaande reizen:

04 Februari 2018 - 15 Juli 2018

Reis naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: