Twee keer extra visite! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu Twee keer extra visite! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu

Twee keer extra visite!

Door: Resinda

Blijf op de hoogte en volg Resinda

07 Mei 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hi allemaal,

Daar lig ik weer, in de zon om 14:20. De afgelopen twee weken heb ik nog geen 1 wolk gezien! ‘s Ochtends en ‘s avonds is het best wel fris, maar in de middag is het heerlijk om in de zon te liggen. M’n huisbaas vindt me maar een beetje gek, wie gaat er nou met 23 graden zonnen? Hahaha.

Vorige week maandag heeft Saskia haar ticket geboekt! Yeeey! 24 juni zal zij aankomen in Kaapstad tot en met 8 juli. We gaan waarschijnlijk de eerste week samen een roadtrip doen richting Port Elizabeth, supertof! Heb er nu al zin in :)

Dinsdag had ik een verjaardagsfeestje van Prisca, een meisje dat ik heb ontmoet tijdens een evenement. Ze gingen bungeejumpen van de Soweto towers, maar aangezien ik de allermooiste bungeejump in ZA al heb gedaan, sloeg ik deze over. Wel wilde ik graag de Soweto Towers zien en Seppel ook dus hij ging met mij mee. Prisca had gezegd dat we er om 13:00 moesten zijn, maar inmiddels ben ik gewend aan de Zuid-Afrikaanse tijden en zorgde ik ervoor dat we er ‘pas’ om 13:15 waren. Maar: geen Prisca of iemand van haar vrienden. Lekker dan... Dus Seppel en ik konden gaan wachten bij de Towers.
Komen er ineens twee negerinnen op mij afgerend van ongeveer 40 jaar. De 1 pakt me beet & de ander maakt een foto, en andersom. Eer dat ik door had wat gebeurde, waren de vrouwen alweer weggerend hahahaha. Waarschijnlijk sta ik op de foto met een wat-gebeurd-er-nu-hoofd hahahaha. Voelde me net Angelina Jolie ofzo ;)
Seppel en ik hebben nog tot 14:50!!!!!! gewacht, bijna 2 uur lang en toen zijn we maar we gegaan van het ‘verjaardagsfeestje’. Duurde me allemaal veelste lang! We zouden ook lunchen met z’n allen, dus Seppel en ik hadden enorme honger! Uiteindelijk hebben we pas om 15:30 geluncht in Parkhust. Parkhust is een straat met allerlei moderne en gezellige eettentjes, erg leuk!

Woensdag heb ik Tom en Martine meegenomen naar twee scholen waar ik stage loop en het ziekenhuis. We zijn ook langs een krottenwijk gereden, erlangs en niet er doorheen want dat is een echte ‘no go’. Ik vind het geweldig om mensen bewust te maken van het dagelijks leven hier voor de meeste mensen. Johannesburg bestaat uit veel moderne wijken zoals bijvoorbeeld Sandton en Parkhust, maar dan zie je niet hoe een groot deel van de bevolking leeft. Martine en Tom vonden het ook erg interessant om te zien!
Mijn begeleider Wilma vertelde toen over het ‘school holiday programme’. Vanaf 22 juni hebben de kids vakantie hier, wintervakantie. Deze vakantie is voor veel kids een groot probleem, omdat zij normaal eten krijgen op school aangezien er thuis geen eten is. Mijn stage bedrijf probeert voor de volle drie weken de kids van drie maaltijden per dag te voorzien, maar hier is het geld eigenlijk niet voor. M’n begeleiders hebben vorig jaar een groot deel van het eten uit eigen zak moeten betalen... Daarom hebben ze besloten om het school holiday programme te verkorten naar 2 weken. Wat die kids in de derde week eten, dat weten we niet :( .... Ook voor het programma van twee weken is hard geld nodig, het kost €10 om 1 kind twee weken lang van eten te voorzien. Dat is voor Zuid-Afrikanen veel geld. Daarom heb ik een doneeractie opgezet! Deze staat zowel op mijn Facebook als LinkedIn profiel. Mocht je willen doneren en geen FB of LinkedIn hebben, dan kan je me altijd een Whatsappje sturen! Elke bijdrage is meeeer dan welkom :)

Op woensdag heb ik ook een contract afgesloten bij een sportschool in de buurt. Omdat ik toch veel vrije middagen en avonden heb, wil ik die liever nuttig besteden! De sportschool is laatst gerenoveerd, waardoor het er netjes uit ziet. Ook bieden ze groepslessen aan zoals bij de sportscholen in NL. Erg leuk!

Donderdag zou ik eigenlijk naar First Thursday in Rosebank gaan, dat is een feest op de (je raad het al) eerste donderdag van de maand. Seppel zei dat dit erg leuk was dus ik was van plan om met hem mee te gaan. Helaas was Seppel pas laat klaar met werken en zou hij 20:15 pas thuis zijn. Ik wilde het niet te laat maken, want ik moest op vrijdag om 08:00 bij een school zijn. Duss hopelijk kan ik daar volgende maand nog heen!

Vrijdag was ik zwaaaaar teleurgesteld in de school waar ik als laatste ben heen gegaan, Dowling. Ik had namelijk wéér maar 3 kids waarmee ik in gesprek kon gaan. Ofwel; ik was om 09:30 al klaar. Ik ben naar het schoolhoofd gegaan en gezegd dat ik dat niet tof vond. Toen vroeg hij serieus wat ik de aankomende twee uur ging doen op zijn school. Terwijl ik had gezegd dat ik niks meer te doen had... Zucht, tot 10 tellen. Ik heb hem verteld dat ik naar huis ging omdat ik geen andere kids had waarmee ik kon praten. Hij zou regelen dat dit volgende week wel het geval was. Ik kijk het volgende week nog een keertje aan en anders ga ik een extra dag werken op een andere school, want dit werkt zo niet.
Voor niks om 07:30 al de deur uit gegaan!
Uiteraard ben ik afgelopen vrijdag ook 2 minuten stil geweest. Denkende aan de vrijheid in NL vergeleken met de vrijheid in ZA. Volgens mij zit daar nog een aardig verschil tussen...

Zaterdag ben ik met Seppel naar de Nelson Mandela Square geweest in Sandton. Weer iets om van m’n lijstje af te strepen: joepie!
In de avond gingen we naar Parkhust om daar een hapje te eten. Ik vroeg aan Seppel wat ‘pancetta’ was, hij antwoordde dat dit kaas was. Dus Resinda bestelde een pizza met pancetta. Ofwel een pizza met Italiaanse spek hahahaha. Laat ik dat nou net niet eten. Lekker slim weer Resi! Gelukkig had Seppel een pizza magaritha, dus konden we wisselen.

Gisteren zijn Seppel, Martine, Tom en ik naar Pretoria geweest. Joepie weer iets van m’n lijstje afstrepen. Eerst wilde we naar een Italiaans restaurantje in ‘Menlyn square’. Maarja weet ik veel dat je een Menlyn mall hebt en een Menlyn park. Dus we waren naar de mall gereden, maar uiteraard moesten we bij Menlyn park zijn, handig hahahaha.
Daarna zijn we naar het Voortrekkersmonument gereden, althans dat was de planning. Toen we voor de poort stonden, vonden we het niet waard om 80R te betalen voor een gebouw. Dus zijn we verder gereden naar het Freedom park. Bij de gate werd gezegd dat we 55R per persoon moesten betalen, maar bij de ticket office moesten we ineens 120R betalen omdat we geen locals waren. Dit vonden we te duur, dus wilden we weer gaan. Toen zei de vrouw achter de balie dat ze ons wel voor 55R naar binnen liet, yeey!
Toch best gek dat je als ‘vakantieganger’ meer als de helft meer moet betalen.. maar goed.
Het Freedom park zelf was niet zo bijzonder vond ik, het uitzicht over Pretoria was wel erg mooi.
Vervolgens zijn we naar Groenkloof gereden. Dit is een nature reserve in Pretoria. Ik had de hele dag uitgestippeld, maar wist niet dat er ook wilde dieren in het natuurreservaat waren. Toen we er langs reden, zagen we ineens giraffen en zebra’s, supertof! We hebben een korte hike gedaan en inderdaad de giraffen en zebra’s op een kleine 6 meter gespot. Wat is ZA toch mooi!!
De laatste stop in Pretoria was 16th street, dit deed me een beetje denken aan Parkhust. Een straat met allemaal leuke moderne eettentjes. Nadat we bij de tapasbar een voorgerecht hadden genomen, wilde we naar een ander restaurant voor de rest. Toen kwamen we erachter dat alles al dicht was... fijn! Dus zijn we maar richting Joburg gereden omdat Martine een nieuw Mexicaans restaurant had ontdekt (ik blij). Lekker gegeten met z’n allen & toen weer terug naar het huis.
Klinkt misschien een beetje stom, maar ik kan het huis waarin ik woon, niet ‘thuis’ noemen.

Toen heb ik Jordy op gebeld om de reis te bespreken in Kaapstad. Ooo dat vergeet ik helemaal neer te zetten hierboven, maar m’n lieve knappe broertje heeft ook zijn ticket geboekt!! Wat een feest voor mij, elke maand visite! Hij zal in Kaapstad zijn van 3 tot en met 14 juli, dus ook een paar dagen met Saskia erbij. Zin in!
We hebben na 3 uur bellen de hele reis uitgestippeld, is dat even fijn!

Vandaag had ik weer een stage dag. En ik blijf me maar verbazen over de verhalen die sommige kids aan mij vertellen. Zoveel ellende! Niet normaal... Arme schatten.. Sommige zou ik zo mee naar huis nemen! Maar dat doe ik maar niet, ik moet toch langzaam aan naar mijn afscheid toe werken. Lastig! Want nadat ik weg ben, is er geen andere social worker die ze opvangt..

Afrikaans - Nederlands
Glansglans - beroemd zijn
Vistenk - aquarium
Plantvreter - herbivoor
Swaai - schommel
Neusdoekie - tissue

Bye bye, zwaai zwaai
Resi




  • 07 Mei 2018 - 22:23

    Tante Af:

    Lieve Resi,
    Het is elke keer weer een feest om jouw reisverslag te lezen.
    Ik vind het super wat je allemaal doet. Jammer dat het op die school zo stroef verloopt en je zo weinig kinderen hebt om te begeleiden maar wie weet hè lukt dat de volgende keer beter.
    Hoop dat je donderactie voldoende geld opleveren zodat de kinderen in de vakantie te eten hebben.
    Dikke knuffel van mij,

  • 08 Mei 2018 - 08:13

    Pietvanwijngaarden :

    lieve zonneschijn wat heb je weer een mooi en leuk verslag ik vind het leuk te lezen wat je allemaal mee maakt in dat verre land met groet piet.v.wijngaarden

  • 08 Mei 2018 - 13:55

    Jeanne :

    Hallo, wat een mooi verslag weer, het is erg leuk om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt. Erg leuk dat saskia en jordy bij jou komen om lekker vakantie te vieren. Groetjes oma

  • 08 Mei 2018 - 19:43

    Mirjam :

    Wat een mooi verhaal weer om te lezen en wat fijn voor je dat je weer visite krijgt

  • 08 Mei 2018 - 19:45

    Ben.Coenraads:

    Hoi.
    Weer heel wat beleeft ,dus brengt straks je boek maar uit ,ik koop er eentje dus van een
    oplage ben je verzekert haha.Nog 14 dagen krijg je hoog bezoek wel droog houden he,.
    Nu ik kijk er naar uit naar de volgende Resinda waar ben je?
    De groetjes weer en je weet hel al ,het eind riedeltje van mij.
    XXX Opa.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Resinda

Per 4 februari ga ik voor 5,5 maand naar Johannesburg om daar stage te lopen

Actief sinds 24 Jan. 2018
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 62804

Voorgaande reizen:

04 Februari 2018 - 15 Juli 2018

Reis naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: