Ik blijf me verbazen - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu Ik blijf me verbazen - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu

Ik blijf me verbazen

Door: Resinda Coenraads

Blijf op de hoogte en volg Resinda

14 Mei 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hi allemaal,

Ik weet dat ik eigenlijk niet mag klagen over het weer hier, maar vandaag doe ik het toch. Het is namelijk kouder dan in Nederland: 9 graden!! Brrr.... Vannacht heeft het heel de nacht geregend en de regen is net eigenlijk pas weer gestopt. Hopelijk is het morgen weer beter :)

Op dinsdag had ik een 'in service training' op het hoofdkantoor. Mijn begeleiders hadden me nergens op voorbereid, ze hadden alleen gezegd dat ik mocht aansluiten.
Het is in NL (naar mijn idee) best gebruikelijk dat de organisatie of het berdijf waarvoor je werkt, de training betaald maar dat was niet het geval... Voordat de training begon, moest ik nog 30ZAR betalen. Dat is maar ongeveer 2 euro, maar toch vond ik het een beetje apart. Ook lang niet elke medewerker was naar de training gekomen, wat mij ook erg verbaasde.
De training zelf was erg interessant! Het thema was seksualiteit. Heel veel nieuwe dingen geleerd, dus het was de 30ZAR waard hahaha ;). Wisten jullie bijvoorbeeld dat 1 op de 500 kinderen niet als jongentje of meisje wordt geboren? Apart!
Na de training zijn Wilma en ik naar het winkelcentrum gereden om dat er dekentjes in de aanbieding waren. Wilma heeft namelijk naast haar baan als social worker ook de FBI. Dit is een organisatie in het ziekenhuis die zorgt voor mensen met HIV. Het komt heel vaak voor dat de ouders van de kinderen zijn overleden aan HIV, dan is vaak de oma verantwoordelijk voor het kind. Wilma zorgt dat er kleding gedoneerd wordt en dat zij voldoende te eten krijgen.
De dekentjes waren dus bestemd voor deze oma's. Dus wij staan in de winkel, maar (heel verrassend) de afgeprijsde dekentjes lagen tussen de normale dekentjes...... Zucht. Het was een hele workout om de juiste dekentjes te vinden hahaha. Toen hadden we er eindelijk zo'n 40 bij elkaar geraapt, toen gingen we naar de kassa. Uiteraard ging de cassiére elk dekentje 1 voor 1 scannen.. Afrika.

Joshna, mijn officiële stagebegeleider, kwam afgelopen woensdag langs op het kantoor in Westbury. Samen met mijn directe begeleiders hebben we onder andere mijn competenties en functioneren besproken. Gelukkig waren ze alle drie erg tevreden!
Daarna gingen Wilma en ik naar de school waar we altijd op woensdag heen gaan. Dit keer ging ik zelf de jongens van het drugsgroepje ophalen. Schreeuwen dat die leraren doen tegen die kinderen, niet normaal! Toen ik met ze in gesprek was, vertelden ze aan mij dat ze vrijwel dagelijks worden geslagen in de klas. Maar niet alleen in de klas, ook thuis. En dan vraagt iedereen zich af waarom deze jongens probleemgedrag vertonen?
Ik denk dat jullie allemaal het programma 'over de streep' nog wel kennen van een paar jaar geleden. Met deze 7 jongens heb ik ook over de streep gedaan. Bij élke stelling die ik opnoemde, gingen er minstens 4 jongens over de streep. En nee, je moet nu niet denken da ik zei 'ga over de streep als je school stom vindt'. Nee, ik vroeg dingen als mishandeling, seksueel misbruik, of ze drugs hebben gebruikt etc.
En eerlijk is eerlijk, ik kan hier niet aan wennen, het blijft me con-ti-nu verbazen. Het raakt me elke keer weer. Deze kids zijn 11 en hebben misschien wel 30 keer zoveel meegemaakt als mij.. 30 keer? Misschien eerder 300 keer...
Wat me wel goed deed, is dat ze me steeds meer vertrouwen. Ze gaven aan dat ze mij 'chill' vinden en eigenlijk niet terug naar de klas wilden gaan. Best erg, ze willen liever bij mij praten over hun problemen dan in de klas zitten...
Onderweg naar de auto liepen we langs een klaslokaal en deze kinderen zaten gewoon op de grond een toets te maken... Ik heb er een foto van gemaakt. Er zijn zoveel leerlingen dat er niet eens genoeg tafels en stoelen zijn in elke klas.. Ik blijf me verbazen!!

Gelukkig was er ook iets leuks een woensdag! Ik stapte namelijk uit de badkamer na mijn douche en toen hing er een heerlijke wietgeur door heel het huis! (dit is sarcastisch hahaha)
Mijn huisgenoot haar vriend was dinsdag aangekomen, niet te verstaan. Hij heeft zo'n Frans accent dat het echt lijkt alsof hij gewoon Frans tegen je praat.
En om het af te maken gaven mijn huisgenoot en haar vriend een braai op donderdag, waar ik (val niet van je stoel) zowaar voor uitgenodigd was. Ze hadden een cake in de oven gedaan en -omdat ik eerlijk gezegd geen zin had om met allemaal mensen van 30-35 jaar te eten- ik zat in de woonkamer te eten. Waren ze gewoon naar buiten gegaan, geen timer gezet natuurlijk. Dus ik denk 'wat ruik ik joh', dus ik kijk op en heel de kamer staat blank: de cake was wel erg mooi zwart.
Donderdag had ik een vrije dag vanwege hemelvaartdag. Heel gek, want blijkbaar zijn sommige scholen wel dicht maar sommige weer niet. En de normale bedrijven zijn gewoon allemaal open? Tom en Seppel moesten bijvoorbeeld gewoon werken. Ik blijf me verbazen ;)

Een vrijdag ging ik met hele erge tegenzin naar Dowling, de school die de afgelopen weken niet echt bepaald mee werkte. Toen ik daar aan kwam ging ik opzoek naar meneer 'Legoba'. Ik dacht eerst dat hij 'recover' heette, toen 'recoba' en nu denk ik dat het 'Legoba' is, maar zeker weten doe ik het niet hahaha. Wat een vent, echt. Stapels met papieren in zijn klaslokaal.. alles is heel geordend (kuch kuch). Het is ook altijd een hele zoektocht om deze man te vinden, want hij is altijd overal behalve op de plek waar hij hoort te zijn hahaha. Dus dan loop ik altijd 5 rondjes door het schoolterrein. Ochtend workout: check!
Toen ik langs de eerste leraar was geweest voor de getekende toestemmingsformulieren, gaf ik de moed op. Ik was er gewoon een beetje klaar mee met deze school. Ik dacht bij mezelf: waarom zou ik op deze school blijven? Ze hebben hier al 25 social workers!
Twee andere social work studenten waren er ook, deze hadden ook vrij weinig te doen waardoor ik wel met hen de ochtend door heb kunnen brengen. Gezellige meiden!
Daarna ben ik naar meneer 'Recover, Recoba, Legoba' toe gestapt en heb ik uitgelegd hoe ik mij voelde en dat ik beter naar een andere school kon gaan. Gelukkig was hij het met mij eens en hebben we samen de situatie uitgelegd aan het schoolhoofd. Het was allemaal geen probleem, dus loop ik vanaf nu niet meer bij deze school stage. Hele opluchting moet ik zeggen!

In de avond hadden Seppel, Tom en ik afgesproken om naar het "beerhouse'' in Fourways te gaan. Elke vrijdag is hier een DJ en ja mannen houden van bier. Zat keuze want er zijn 99 soorten verkrijgbaar!
Maar onderweg naar het beerhouse gebeurde er even wat minder leuks. Ik ging namelijk gewoon met de auto en terwijl we stonden te wachten voor het stoplicht, werd ik lichtelijk van achteren aangereden. Ik wist echt niet wat ik moest doen, ik was helemaal stil en wist niet wat ik moest zeggen. Gelukkig was ik niet alleen, want Seppel reed met mij mee. Ik heb de auto aan de kant gezet en hij stapte als eerste uit. Ik was namelijk bang dat de lichte aanrijding een 'trucje' was om ons aan de kant te krijgen en bijvoorbeeld te overvallen. Dat was gelukkig niet het geval! De man zat in de bedrijfsauto van Miele en heeft zijn kaartje aan ons gegeven. Gelukkig heb ik er niks aan over gehouden en de auto ook niet!!

Zaterdag moest ik er weer vroeg uit, omdat ik met de dochters van Cathleen had afgesproken om naar de film te gaan. Ze waren heel erg verlegen, maar erg aardig! Ze hebben het alleen erg druk, dus ik betwijfel of ik ze nog een keer ga zien.
In de avond wilde Seppel, Tom en ik naar de Northcliff tower gaan. Dit is een toren met een heel mooi uitzicht over de stad aangezien het één van de hoogste punten van Joburg is. Helaas was deze gesloten, dus gingen we opzoek naar een andere plek om de zonsondergang te zien. Missie mislukt, dus deze kan ik nog niet afstrepen van mijn lijstje ;)

Gisteren was het natuurlijk moederdag, dus heb ik met m'n mams gebeld. Ik had namelijk een kaart voor haar verstopt in mijn kamer! Wat ben ik toch een leuke dochter ;) Zo ver weg, maar toch zo dichtbij!
In de middag gingen Seppel, Tom en ik naar de Rosebank market. een leuke markt met eten maar ook schilderijen en andere kraampjes. Hier heb ik een Henna tattoo laten zetten. Geen echte tattoo en hij blijft maar een week zitten, rustig maar hahaha.

Vandaag ging het opstaan erg meoizaam omdat het echt koud is, ook in huis. Je kan goed merken dat de huizen, maar ook de school veel minder goed geïsoleerd zijn!
Op de school ontmoette ik vandaag een man die voor 'the department of education' werkt. Eerst leek het wel een aardige man, maar toen ik op het punt stond om weg te gaan werd hij een beetje creepy. Hij wilde me eerst overhalen om gelovig te worden en daarna gaf hij mij zijn gegevens, omdat hij héél graag naar Amsterdam wilde met mij. Die gegevens nam ik vriendelijk aan, maar ben ik heel per ongekuk kwijt geraakt in de prullenbak hahaha. No way dat ik aan hem Amsterdam ga laten zien. Gekke mensen hier

Vergeet niet om te doneren als je dat nog niet hebt gedaan!
https://www.doneeractie.nl/joburg-school-holiday-programme/-28147
Elke bijdrage helpt :)

Afrikaans - Nederlands
Reukwater - eau de toilette
Blikoopmaker - flesopener
Kitskosrestaurant - fastfoodrestaurant
Haardroër - föhn
Maalvleis - gehakt

Bye bye, zwaai zwaai,

Resi

  • 14 Mei 2018 - 15:48

    Jeanne:

    Weer een mooi verslag, je maakt heel veel mee. En leuk dat je voor je moeder een kaart had geschreven, ik heb hem gelezen erg lief en attent. Nog 10 dagen !!!! Gr.

  • 14 Mei 2018 - 15:59

    Piet.v.wijngaarden Pkc/swk:

    beste enlieve zonneschijn wat een mooi verhaal weer ik alsik jouw zou ik er een boek van maken verder nog een droeve mededeling conny de vries is overleden de moeder van chante met groet en een dikke knuffel piet.v.wijngaarden

  • 14 Mei 2018 - 18:40

    Tante Ad :

    Lieve Resi,
    Weer een lang verslag van alles wat je meemaakt en zoals alle voorgaande keren maak je weer van alles me en ik mag daar van meegenieten toppie hoor.
    Gelukkig niets overgehouden van de "aanrijding" maar doe wel voorzichtig hè.
    Nog veel plezier en tot morgen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Resinda

Per 4 februari ga ik voor 5,5 maand naar Johannesburg om daar stage te lopen

Actief sinds 24 Jan. 2018
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 62578

Voorgaande reizen:

04 Februari 2018 - 15 Juli 2018

Reis naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: