Bezoek #3 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu Bezoek #3 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu

Bezoek #3

Door: Resinda

Blijf op de hoogte en volg Resinda

28 Mei 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

En toen was het ineens weer maandag, tijd voor een blog om jullie allemaal op de hoogte te houden! Maar ik hoop dat jullie inzien dat ik niet alleen een blog schrijf over alle leuke dingen die ik hier doe, maar ook juist de problemen van dit land benoem en welke minder leuke dingen ik allemaal mee maak. Als je naar ZA op vakantie gaat, dan maak je dit allemaal niet zo mee als ik dat nu doe. Een beetje meer besef van wat hier gebeurd, dat wil ik jullie ook mee geven door middel van mijn blog.

Een goed voorbeeld hiervan is dat ik afgelopen woensdag weer eens voor niks op een school was gekomen. Niemand had aan mij verteld dat de jongens examens zouden hebben, dus heb ik de hele ochtend weer naar gesprekken van Wilma zitten luisteren. Inmiddels ben ik hier wat meer aan gewend geraakt, dat dingen vaak niet zo lopen als het hoort hier. Toch is het sommige dagen nog wel frustrerend. Al helemaal toen ik zag hoe blij die jongens keken toen ze mij zagen staan en vervolgens enorm teleurgesteld waren omdat ze niet met mij mee konden.
Ze vinden het leuk om met mij mee te gaan. Ze vertrouwen mij met hun problemen en vinden de opdrachten die ik ze mee geef naar mijn idee erg interessant en leuk. Het zal daarom best wel eventjes moeilijk zijn om deze leuke, grappige jongens weer in de steek te laten.

Voor de rest is het soms ook erg opvallend hoe onbeschoft mensen om je spullen vragen. Terwijl ik mijn agenda aan het bijwerken was op de school, kwam de schoonmaakster naar mij toe. ‘I like your takkies’ zei ze. Takkies zijn sneakers, ik had mijn zwarte Nike schoenen aan. Ik reageerde met een brede glimlach ‘thank you’, niet verwacht dat ze vervolgens zou zeggen:’can I have them?’. Ik wist niet of ze een grapje maakte, dus ik begon een beetje zenuwachtig te lachen. Ze bleef me aankijken en herhaalde de vraag omdat ze waarschijnlijk dacht dat ik haar niet had verstaan. Natuurlijk heb ik toen mijn schoenen uitgedaan en haar mijn ‘takkies’ gegeven. Grapje.
Een paar dagen later zei ik doei tegen haar. Ze kwam me een knuffel geven, dat doen ze hier als je weg gaat, en fluisterde in mijn oor dat ik iets voor haar moest meenemen de volgende keer.
Zo kan ik nog wel een paar voorbeelden noemen... Heel vervelend als mensen zulke dingen vragen, vooral op zo’n onbeschofte manier dat je het liefst zou zeggen ‘mensen die vragen, worden overgeslagen’. En ook erg vervelend dat mensen mijn huidskleur associëren met rijk zijn. Ik ben namelijk een armoedige student op dit moment hahaha.

Een vrijdag zijn Mam & Pap aangekomen. Geweldig om aan hen te laten zien waar ik de afgelopen maanden heb gewoond, gewerkt en geleefd. Hieronder een stukje namens mijn fattie:
——
Na ons laatste bezoek aan Zuid-Afrika in 2007 had ik niet verwacht nog op "korte" termijn voor een derde keer in Zuid-Afrika op vakantie te gaan. Dankzij Resinda is dit dan toch gebeurd. Vanaf het moment dat wij wisten dat ze hier stage zou gaan lopen stond het voor ons eigenlijk wel vast om haar te bezoeken gekoppeld aan een vakantie.
Afgelopen donderdag zijn we vertrokken en vrijdagochtend zijn we geland op Johannesburg.
Helaas heeft de huurauto geen navigatie, maar kregen wij wel een uitdraai mee van Google maps. Maar goed, links rijden op het drukste stuk van Zuid-Afrika, links en rechts ingehaald worden, de ruitenwissers aanzetten in plaats van de richtingaanwijzers en het idee hebben dat je verkeerd rijdt, komt het rijden niet te goede. Dat vond ook een auto die ons inhaalde. Hij toonde een politiebadge en of we aan de kant wilde gaan. Netjes gedaan natuurlijk en op verzoek het rijbewijs afgegeven. Al had ik vlug mijn telefoon en portemonnee weggedaan. De man vroeg van alles en vooral of wij geen bagage hadden. Uiteindelijk hebben wij hem af kunnen poeieren maar het was geen fijn gevoel.

Maar dit is ook gelijk de enige keer geweest dat wij ons minder veilig hebben gevoeld.
Nadat we het huis van Resinda hadden gevonden konden we elkaar weer even knuffelen. Vlug ons huis (airbnb) opzoeken (250 meter verder op) en dan de stad in.
Met een Uber gaat dat hier. Ja je bent nooit te oud om te leren haha. We hebben een mooie rondrit gedaan met de Hop On Hop Off bus waarbij aandacht was voor rijk en arm, de historie van de goudzoekers tot en met de apartheid. Alles is en wordt hier benoemd.
Zaterdag zijn we naar Neighbourgoodsmarket geweest. Dit is de Joburgse variant van Lepeltje Lepeltje in Dordrecht. Leuke, relaxte sfeer was het daar.
In de middag naar een heel ander gedeelte van Joburg geweest, Montecasino. Dit is een nagebouwd Italiaans dorp. Hier waan je je echt in Italia, geweldig. Over de championsleague finale zal ik het niet hebben. Maar de braai was gezellig, die Resinda geregeld had.
Zondag wederom de stad ingegaan en hier de markt van Maboneng bezocht. Dit is een markt zoals je die in Afrika verwacht. Kraampjes op de stoep, mensen op straat, geen verbod voor auto's en natuurlijk eten en muziek.

Vandaag zijn we bij twee scholen langs geweest waar Resinda stage loopt, alsmede het kantoor waarvandaan dit geregeld wordt. Super leuke ervaring om te zien. Leuk om te horen dat men lovend over Resinda is. De wijken waar zij dit doet liegen er niet om, maar Rotterdam west is daar niets bij vergeleken.

Alle indrukken geven uiteindelijk wel een hoop tegenstellingen te zien. Joburg is een geweldig veelzijdige stad met veel culturen die door elkaar heenlopen, dat is mooi om te zien. Aan de andere kant is de tegenstelling tussen arm en rijk enorm. Maar ondanks die armoede zijn alle mensen geweldig vriendelijk, belangstellend en aardig.
Respect voor Resinda dat zij zich zo inzet voor de mensen om ze een klein beetje hoop op een beter bestaan te geven met kleine dingen.
Het leukste vind ik eigenlijk dat ze een beetje trots is op Zuid-Afrika, of Johannesburg zoals ze erover praat. Al ben ik wel blij dat ze zegt ook weer graag naar huis te komen.
Resi top dat je hebt laten zien en je mag best trots opjezelf zijn!
——-

Ik ben blij als ik mensen kan wijzen op de grote problemen in ZA, niet alleen de mooie dingen zoals de safari’s en de leuke marktjes. Er zijn wijken waarin er zoveel problemen zijn, dat niemand weet welk probleem ze als eerste moeten aanpakken....

Afrikaans - Nederlands
Voorafbetaalde kaart - prepaid kaartje
Selfoon - mobiele telefoon
Oorstap - overstappen
Stasie - station
Kattebak - kofferbak

Bye bye, zwaai zwaai

Resi

Ps. Bedankt fattie voor je mooie stukje

• 28 Mei 2018 - 17:43

Jeanne COENRAADS :

Hallo, een leuk stukje van je vader, fijn dat je je ouders kan laten zien wat jou zoal bezig houdt .het blijft triest voor die kinderen, maar je geeft ze wel een beetje vreugde

• 28 Mei 2018 - 20:30

Tante Ad:

Lieve allemaal,
    Wederom een interessant verslag van al jullie belevenissen....
    trieste maar ook hele mooie ervaringen. Jij en je vader kunnen allebei
    wel fijne stukjes schrijven, ga zo door allebei.
    Veel plezier, groeten en knuffel

• 29 Mei 2018 - 08:42

Piet.van.wijngaarden:

lieve zonneschijn resinda wat een mooi verslag weer en ik lees het graag al jouw ervaringen doe de groeten aan je ouders ik hoor ook dat je neef komt dat zal ook een fijne ervaring zijn met groet en een dikke knuffel piet.v.wijngaarden pkc/swk