Geluk - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu Geluk - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu

Geluk

Door: Resinda

Blijf op de hoogte en volg Resinda

21 Mei 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hi allemaal,

Wat een geluk heb ik toch. Dat begin ik mij steeds meer te beseffen. Het geluk dat ik ben opgegroeid met mam én pap aan mijn zij, niet wordt mishandeld of misbruikt, nog nooit in aanraking ben geweest met drugs.. pfoe zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze afgelopen week had ik net even weer wat meer besef van wat een geluk ik heb...

Op de verjaardag van Saskia, belde mijn geliefde neef Mark me op. Hij had goed nieuws, want doordat hij binnenkort aan de slag gaat bij zijn nieuwe baan, heeft hij een weekje extra vakantie. En laat ik nou het geluk hebben dat hij dat weekje vakantie met mij (en mam en pap) in Johannesburg wil spenderen! Ik heb maar geluk met zo veel lieve mensen die mij komen opzoeken!! Daar ben ik ontzettend blij mee

Daarbij had ik op deze dag een nieuwe huisgenoot gekregen. Jaja, jullie lezen het goed; een nieuwe huisgenoot. Uiteraard heb ik me netjes even voorgesteld en een praatje gemaakt. Haar naam was Daniela en ongeveer 25 jaar jong. Ik was hartstikke blij met een nieuwe huisgenoot, omdat ik alleen eten nog steeds niet zo leuk vind. Echter, toen ik de volgende dag terug kwam van mijn stage, vertelde mijn huisbaas dat ze alweer was vertrokken. Ik dacht echt dat hij een grapje maakte. Ze heeft hier 1(!!) nachtje geslapen. Zou mijn andere huisgenoot haar hebben afgeschrikt? Hahaha ;). Nee dat was niet het geval. Haar ouders hadden namelijk gebeld; de wijk is erg onveilig... Lekker logisch dat 1. je je dochter na 1 nacht slapen pas daarover belt, 2. die meid 25 is en volgens mij erg goed zelf keuzes kan maken en 3. het is niet eens een onveilige wijk. Maar goed, helaas had ik op dat moment dus even wat minder geluk. Chloë en ik blijven nog 'gezellig' met z'n tweeën...

Een woensdag was een heftige dag. Ik sprak de jongens die te maken hebben met drugs voor het eerst allemaal apart en hoorde hun verhalen aan. Twee van die jongens zal ik zo mee naar huis nemen. Die hebben echt zo ontzettend belachelijk bizar mega veel meegemaakt, maar die verhalen bespaar ik jullie. Het komt er op neer dat vooral deze twee kerels nooit waardering of liefde krijgen...
Wat me dan wel weer goed doet is dat 1 jongen zei: ik vertel mijn verhaal alleen aan mensen die ik echt vertrouw. Ofwel; hij vertrouwt me.
Na deze ochtend vol met heftige verhalen, ging ik naar het kantoortje. Daar kwam een vrouw binnen met een enorm gat in haar hoofd. Ze was in de ochtend onderweg naar ons kantoor, terwijl ze onderweg werd beroofd. Ze vertelde dat ze haar op straat gooide, vandaar dat enorme gat in haar hoofd. En dan denk je terwijl je dit leest, waarom gaat ze dan naar naar het ziekenhuis? Daar is ze direct naartoe gegaan, ze was om 08:30 in het ziekenhuis en om 14:00 was zij nog steeds niet geholpen... Vandaar dat ze besloot om zelf haar wond te gaan hechten. Zelf de wond hechten?! Ik wist niet wat ik hoorde..

's Avons hadden we het afscheidsetentje van Seppel, helaas is hij inmiddels weer teruggevlogen naar Duitsland. Donderdag kwam hij nog langs om kleding te brengen, die ik ga doneren aan kinderen met HIV.
Stiekem was ik ergens wel jaloers, dat hij lekker naar huis toe ging. Eigen bedje, Damon, familie, vrienden en niet meer te hoeven letten op hoeveel hagelslag ik op mijn brood doe... ;)

Maar gelukkig is Tom er nog! Met Tom ben ik vrijdag naar Deadpool 2 in de bioscoop geweest: aanrader! Zaterdag gingen we naar Woodmead retail park, waar allerlei outlet shops zitten. Deze stond nog op mijn lijstje met to do's, dus kan ik ook weer afvinken! Zondag zijn we naar het Cars, coffee & donuts event geweest, hier stonden een paar dikke auto's... mooooooi! Uiteraard rijd ik nu in een McLaren, ik kon mijn Hyundai zo inruilen hahaha ;). Daarna zijn we gaan lunchen bij Wilma haar famlie, die waren allemaal weer erg blij om mij te zien. De volgende keer dat ik ze zie, is het denk ik mijn laatste keer in Joburg; raar! Ze lunchen daar altijd erg laat, rond 15:00 dus ik heb geen avondeten meer op gisteren, zat bommetje vol!

Het was weer een leuke week, waarin ik weer veel hebben mogen beleven. Wat een geluk dat ik dit allemaal kan beleven! De kleine dingen begin ik steeds meer en meer te waarderen. Dat wordt vast even omschakelen als mensen in NL gaan zeuren over iets wat in ZA veeeeel erger is...

Afrikaans - Nederlands
Verskoon my - pardon
Dit maak nie saak nie - dat maakt niet uit, hoor
Reën - regen
Swart ys - ijzel
Voëlkyk - vogels kijken

Bye bye, zwaai zwaai,
Resi




  • 21 Mei 2018 - 18:08

    Tante Ad:

    Lieve Rees,
    Weer een leuk verslag en wat een trieste zaak hè met die jongens zonder liefde en aandacht,
    Je zou ze zo mee nemen naar huis, maar ja dat kan ook weer niet hè.
    Dan wordt het zo druk in de Hoefbladlaan

  • 21 Mei 2018 - 20:44

    Jeanne:

    Hallo, weer een verhaal over de tijd in Zuid-Afrika, wat een ellende allemaal. Zo waardeer je wel hoe goed je het hebt in Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Resinda

Per 4 februari ga ik voor 5,5 maand naar Johannesburg om daar stage te lopen

Actief sinds 24 Jan. 2018
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 62170

Voorgaande reizen:

04 Februari 2018 - 15 Juli 2018

Reis naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: