Natuuruitstappie - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu Natuuruitstappie - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Resinda Coenraads - WaarBenJij.nu

Natuuruitstappie

Door: Resinda

Blijf op de hoogte en volg Resinda

05 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hi allemaal,

Het is maandag en dat betekent natuurlijk weer een update uit het verre Zuid-Afrika...

Afgelopen dinsdag heb ik weer gewerkt op de basisschool met kids met gedragsproblemen in de klas. Deze keer begon ik wat later, aangezien ik eerst een meeting had op het hoofdkantoor van FAMSA. Alle teams van elke locatie komen dan bij elkaar, om te discusiëren over allerlei onderwerpen. Het moment om mij natuurlijk even voor te stellen. Iedereen was erg enthousiast over mijn komst, de vrouw van de marketing vroeg zelfs of ik een stukje wilde schrijven voor in de krant hahaha.
Op de school heb ik de kinderen van grade 2 ontmoet, deze kids zijn ongeveer 6-7 jaar oud. Deze kids bevielen mij meer dan de grade 3 kinderen. Ze waren veel afhankelijker van mij, vroegen meer en wilde mij nadoen. Als introductie oefening had ik bedacht om op een papiertje je naam in het midden te schrijven en daar omheen allemaal dingen te tekenen die je leuk vindt of waar je van houdt. Wat heel grappig was, was dat ik onder andere een molen had getekend en pizza. Gelijk hielden alle kids van grade 2 van molens en pizza hahaha. Er was ook een jongetje dat vroeg hoe je mijn naam moest schrijven. Toen hij ging vertellen wat hij had getekend, had hij mijn naam in een hartje geschreven. 'I wrote your name here, in the heart because I love you'. Ik smolt! Zo schattig....

Een woensdag heb ik voor het eerst een deel van de kids gesproken die te maken hebben met drugs. Dit was heel bijzonder. Ieder kind kende minstens 4 mensen in zijn omgeving die drugs gebruiken/verkopen. Die kinderen konden meer drugs soorten opnoemen dan mij! Sommige kinderen gaan elke week naar de gevangenis om familie te bezoeken.
Er zijn maar heel erg weinig afkick klinieken, niet alleen in Joburg maar in hel Zuid-Afrika. De klinieken die er zijn, zijn smerig en ontzettend onveilig. De kliniek in Joburg zit op dezelfde locatie als een opvangtehuis voor kinderen die zijn mishandeld. Gekke combinatie...
Ik heb gevraagd naar hun toekomst plannen, zij willen absoluut niet aan de drugs omdat ze willen werken. Wat mij compleet verbaasde, was dat er een jongen was die graag bij het leger wilde. Ik stelde wat vragen over het leger en toen zei hij dat Hitler zijn rolmodel is. Ik dacht dat hij een grapje maakte, maar hij was bloedserieus. Ik heb hem gezegd dat hij maar even moet zoeken op Google wat Hitler allemaal heeft gedaan...

Woensdag was een bijzondere dag voor mij, omdat ik voor het eerst zonder navigatie ben terug gereden (yeey). Zoals de meeste van jullie weten, ben ik niet zo goed in de weg onthouden dus dit is echt een wonder! De terugweg is makkelijker dan de heenweg, omdat ik dan geen files hoef te vermijden.

Donderdag en vrijdag had ik weer de training. Ik weet niet of ik dat al een keer heb benoemd, maar God is hier ontzettend belangrijk. Dat is heel goed juist, want ik denk dat daardoor heel veel mensen zich staande houden. Mijn begeleider stuurt wekelijks een spreuk of plaatje naar me met 'bless you' of dat soort dingen. Vooraf de training (of de meeting op het hoofdkantoor) wordt er dus vaak gebid. Iedereen gaat dan in een kring staan en 1 iemand doet dan het woord. Dat zijn niet een paar zinnen, maar ongeveer een half a4'tje aan tekst. Uit respect sta ik ook gewoon in de kring, maar afgelopen donderdag wilde al mijn collega's dat ik het woord ging doen... Stond ik daar een beetje ongemakkelijk 'uh, well I don't actually uh'. Ik dacht bij mezelf hoe ga ik zo subtiel mogelijk zeggen dat ik niet gelovig ben? 'Oh you don't pray out loud?' vroegen ze toen. 'Well I am not a christian' zei ik toen maar gewoon. Die mensen keken me aan en er viel een ongemakkelijke stilte. 'Even when you are not a christian you do have to pray sometimes' zei een collega toen. Ik wist niet wat ik moest zeggen, maar gelukkig begon een andere collega toen al hardop te bidden.
Tijdens de training kwam er een nieuwe vrouw binnen en toen hoorde ik de trainster tegen haar zeggen 'yeah Resinda doesn't even know how to pray'. Daardoor voelde ik me nou niet echt bepaald op mijn gemak.

En toen was het alweer weekend! Felix, Lieke en ik hadden vorige week bedacht om naar Pilanesberg te gaan. Dat is een nationaal park hier ongeveer 3 uur rijden vandaan. Op vrijdag om 16:30 gingen we rijden, waardoor we natuurlijk gigantisch in de file stonden op het begin. Vervolgens is er totaal geen logica qua wegen in Joburg. Je rijdt op een 80 of 100 weg en uit het niets stopt iedereen voor je, dan is er ineens een kruispunt waar een stop bord staat. Niet echt fijn om hier 3 uur lag te rijden, omdat je de hele tijd heel erg geconcentreerd moet rijden. Je moet constant in de gaten houden of je moet stoppen, of er gaten in de weg zitten, al dat soort dingen. Ik was dan ook supermoe toen we aan kwamen bij onze B&B en had enorme honger. Was er toch geen 1 restaurant in het dorp waar wij waren.. Zucht, hele diepe zucht. We konden alleen een patatje halen bij een bakkerij (ja niet logisch ik weet het). Wij staan in de rij voor een patatje, wordt er tegen ons gezegd dat ze helaas geen patat meer hebben. Alles was op. Op het moment dat wij staan te discusiëren buiten de deur, loopt de man die na ons aan de beurt was weg met een patatje? We snapten er niks van.
Uiteindelijk hebben we 15 minuten gereden naar een resort waar we voor 200ZAR konden eten, dit is ontzetten duur voor een restaurant in ZA, dus daar waren we niet blij mee.
Gelukkig gingen we de volgende dag wel iets leuks doen; twee keer op safari. Een keer in de ochtend en een keer in de avond. Heel bijzonder is dat we een bruine hyena (zeldzaam), leeuwen en een luipaard hebben gezien. Dat gebeurd echt niet vaak! Ontzettend genoten van dit mooie park.
Een zondag gingen we weer vroeg op, om met een omweg naar Joburg te rijden. We wilden namelijk een hike doen in het natuurreservaat bij Rustenburg. We kozen voor de 5,5 km hike. Dit was niet echt een strak plan vanwege de hitte. Er zijn amper bomen in zo'n reservaat en de berg was mega stijl. Het zweet droop van mijn lichaam! Maar het uitzicht was prachtig, dus het was het waard!

Vandaag hebben Lieke en ik genoten van de zon en het zwembad, daarna zijn we naar een shopping mall geweest op zo'n 10 minuten afstand. Nog groter dan Zuidplein! Heb nog lang niet alles gezin, dus ik ga nog een keertje terug. Parkeren kost daar overigens 8ZAR voor 3 uur, bewaakt en overdekt. Dat is ongeveer €0,60!!

Nog een week te gaan en dan komt Damon, ik verheug me erop!

Afrikaans-NL
Scoopie = veger en blik
Golfer = polo
Moltrein = metro
Mikrogolfoond = magnetron
Deurlopend = non-stop

Bye bye, zwaai zwaai
Resi


  • 05 Maart 2018 - 18:45

    Julia Peterzen :

    Wauw Resin, wat een ervaringen! Echt respect hoe je er allemaal mee omgaat joh en superleuk om mee te lezen

    Kan je niet ook gaan vloggen? :D

    Geniet van je tijd met Damon straks!!

  • 05 Maart 2018 - 19:37

    Ben.Coenraads:

    Mooi ,om het mee wel heftig af en toe,we moeten dan ook blij met ons kikkerlandje zijn.
    geniet ze.xxx

  • 05 Maart 2018 - 19:38

    Ben.Coenraads:

    Mooi ,om het mee wel heftig af en toe,we moeten dan ook blij met ons kikkerlandje zijn.
    geniet ze.xxx

  • 05 Maart 2018 - 20:08

    Ben.Coenraads:

    Mooi ,om het mee wel heftig af en toe,we moeten dan ook blij met ons kikkerlandje zijn.
    geniet ze.xxx

  • 06 Maart 2018 - 14:55

    Piet Van Wijngaarden:

    lieve zonneschijn
    wat een pracht verhaal wat je allemaal mee maakt daar in het verre zuid afrika
    dit wordt een reis om nooit meer te vergeten
    geniet van deze ervaringen
    ik zie je zonder jas hoeveel graden is het daar
    met groet en veel liefs piet.v.wijngaarden pkc/swk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Resinda

Per 4 februari ga ik voor 5,5 maand naar Johannesburg om daar stage te lopen

Actief sinds 24 Jan. 2018
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 62125

Voorgaande reizen:

04 Februari 2018 - 15 Juli 2018

Reis naar Zuid-Afrika

Landen bezocht: